• Meer dan 50 jaar ervaring
  • Specialist in trillingsproblemen
  • Gratis controle en advies
  • Ook zonder afspraak

Balanceren

Wat is banden balanceren?

Moderne auto’s en bestelwagens zijn zo ontworpen dat ze comfortabel en veilig rijden. Buitensporige trillingen in het wiel kan leiden tot onderstaande zaken. Bij Rovers lossen we dat op door middel van Balanceren!

  • Buitensporige bandenslijtage
  • Schade aan de wielophanging en stuurinrichting
  • Onveilige besturing en controle

Banden balanceren houdt in dat uw band over het gehele oppervlakte weer in evenwicht wordt gebracht. Dit doen wij met een balanceermachine. Wij gebruiken de Hunter GSP 9700 Road Force elite, ook wel de Trillings Controle Centrum genoemd.

Wat veroorzaakt buitensporige trillingen?

Een gemiddeld bandenformaat draait met 100 km/h zo’n 850 keer rond per minuut. Het aantal omwentelingen voor een kleine band is groter en voor een grotere band kleiner! Bij deze snelheid zorgt een kleine onbalans, verschil in stijfheid of onrondheid in de band er al voor dat het wiel 14 keer per seconde op het wegdek wordt geslagen.

Road Force metingen

Een perfect gebalanceerd wiel kan alsnog trillen door de krachtvariatie in het wiel! Krachtvariatie wordt meestal veroorzaakt door onrondheid, een ongelijk loopvlak of een verschil in de stijfheid van de zijwand van de band. Onrondheid wordt meestal veroorzaakt door beschadigde velgen of ongelijke slijtage van het loopvlak van de band. Een ongelijk loopvlak of een verschil van stijfheid in de zijwand van de band kan worden gevonden in zowel nieuwe als oude(re) banden. Banden zijn ondanks het hoogwaardige fabricageproces nooit uniform flexibel en volledig rond. Daarnaast is het onmogelijk dat 2 of 4 banden exact dezelfde eigenschappen hebben.

  • verhelpt trillingsproblemen die niets met balanceren te maken hebben
  • een automatische diagnose en eenvoudige instructie verhelpen trillingsproblemen, dat geeft
    u weer het “nieuwe auto” gevoel
  • meet hoogte- en zijslag
  • vindt opspanfouten
  • meet radiale wegkrachtvariatie

Banden met een extreme onrondheid of Road Force krachtvariatie kunnen wij vaak oplossen d.m.v. van Tyretrimmen 

Wanneer is balanceren nodig?

Het balanceren van banden gebeurt op verschillende momenten:

  • De banden worden gebalanceerd wanneer ze voor het eerst op de velg worden aangebracht.
  • De banden worden ook na iedere reparatie gebalanceerd.

Balanceren is ook bij andere situaties nodig. Wij hebben een aantal symptomen voor u op een rijtje gezet. Bij deze symptomen raden wij u aan om uw banden te laten balanceren.

Het stuur beweegt heen en weer bij lage snelheden (40 tot 70 kilometer per uur)
De band is dan vaak ovaal. Een balanceermachine kan dit niet verhelpen. Met een Tire Trimmer is dit echter wel te corrigeren. Uw banden laten vervangen is uiteraard ook een optie. Wilt u graag meer weten over banden trimmen? Kijk dan op onze banden trimmen pagina.

Trillend stuur of interieur bij hoge snelheden (100 tot 140 kilometer per uur)
De trillingen variëren tussen hard schudden en lichte trillingen. Het trillen duidt op onbalans en dat kan opgelost worden met balanceren. Maak zo snel mogelijk een afspraak voor het balanceren van uw banden. U verliest bijvoorbeeld het gewichtje of het rubber is niet gelijk gesleten waardoor gewichtsverschil ontstaat. Een andere oorzaak is aanraking met een stoeprand. Laat uw banden bij deze symptomen balanceren.